Impressies Modefabriek


En zomer was het op Modefabriek afgelopen zondag 14 en maandag 15 juli in Amsterdam RAI. Bezoekers werden direct bij aankomst verwelkomd door de gezellige drukte van de Modefabriek zomerbazaar. Een buitenfestival met verschillende shops, terrasjes en een DJ die lekker zomers draaide.

Eenmaal binnen kon men direct inspiratie opdoen bij de Trendcarrousel, een forecast-installatie met daarin de belangrijkste trends voor zomer 2014. Het ideale vertrekpunt voor ieders route door de segmenten en platforms vol nieuwe zomercollecties.

Daar liepen we tegen Atelier de L’armée aan. Het label van Joost Doeswijk en Elza Wandler met mooie handgemaakte tassen van militair tweedehands- of restmateriaal. Alle exemplaren zijn genummerd. Hoe ruiger hoe mooier. Stempels, reparaties, vlekken, het mooie logo en het (gefantaseerde) verhaal van de oude eigenaar maken deze tassen heel bijzonder.

De overburen waren Spijkers en Spijkers met jurken uit de SIS collections.
Onlangs spotten we Maxima nog in een SIS.

In de HTNK store werden meegezogen in het enthousiaste verhaal van leerlingen van het MBO College Zuid die een, voor Nederland unieke, opleiding volgen als Denim Developer. Deze 4-jarige opleiding is o.a. het initiatief van James Veenhof en gaat nu het tweede jaar in.
De studenten kunnen straks aan de slag als ontwikkelaar, inkoper of productiebegeleider.

In dezelfde stand stond het merk Oaties met 100%, bio-afbrebare, niet giftige schoenen met zaadjes in de zolen. Zijn ze versleten dan stop je ze in de grond en er komen plantjes uit. Het duur ongeveer een jaar voordat de schoen helemaal verteerd is.
Nu nieuw in de collectie: babyschoentjes met als bonus een zaadje van een boom. Die plant je bij de geboorte van je kindje.

Een nieuwkomer op de Nederlands markt is Scarfme, kleurrijke digitaal gedrukte shawls. Een enorme collectie met eindeloos veel prints.
You name it, they’ll have it!

Ook een nieuwkomer is het Spaanse mannenlabel ScalperS
Naast mono brand stores in Spanje en verkooppunten binnen en buiten Europa, is het merk nu naar Nederland gekomen. Het merk is het best te omschrijven als casual preppy en dandy style. Naast (maat)pakken jasjes en blazers biedt Scalpers mooie, betaalbare basics: slank gesneden cargo-pants, chino’s, luxe shirts, knitwear, longsleeve polo’s en espadrilles. Scalpers is een jong label maar heeft in korte tijd al verschillende trends gezet. De geborduurde ‘opera slippers’ en de pochets in gedurfde felle kleuren zijn ware rages.

 

Geplaatst op 2014-05-08 in Nieuws

Deel dit bericht

Back to Top