Nieuw uniform voor crew Transavia


Nieuwe Uniform Transavia Infographic

Het cabinepersoneel van Transavia is in een nieuw ‘jasje’ gestoken. Ruim vijftienhonderd cabinemedewerkers van de op één na grootste luchtvaartmaatschappij van ons land en van Transavia in Frankrijk dragen vanaf maandag een nieuw uniform. Bijzonder aspect – co-creatie met Studio Bas van Wayenburg: de crew heeft zelf mee-ontworpen.

De gloednieuwe outfits zijn onderdeel van de strategiewijziging die Transavia onlangs heeft aangekondigd. “We willen fors blijven investeren in onze mensen”, zegt algemeen directeur Transavia Mattijs ten Brink. “Deze uniformen passen bij het nieuwe Transavia. Hiermee kunnen medewerkers het gevoel en het verhaal van deze mooie luchtvaartmaatschappij de komende jaren nóg beter uitdragen.”

Crew-sourcing
De ideeën voor het nieuwe uniformzijn tot stand gekomen door middel van crew-sourcing. Het cabinepersoneel en de Sales & Servicesdesk medewerkers konden aangeven wat ze comfortabel vinden werken, waar ze zich goed in voelen en uit welke items de kledinglijn dient te bestaan. Vele ideeën kwamen er binnen in de vorm van moodboards, tekeningen en zelfgemaakte kledingstukken. “Die waren verrassend origineel en zeer goed bruikbaar”, vertelt design-consultant Bas van Wayenburg, die met alle binnengekomen suggesties aan de slag is gegaan en ze heeft vertaald naar een draagbaar uniform. Ook hebben medewerkers kunnen stemmen over de hoofdkleuren, de stijl en de verdere uitwerking van het onderdelen van het Transavia-uniform.

23 kledingstukken
Maar liefst 23 verschillende kledingstukken en accessoires heeft het cabinepersoneel van Transavia nodig. Voor mannen en vrouwen, voor warme en koude dagen en voor binnen en buiten. Het uniform dat er nu ligt bestaat uit twaalf nieuwe items voor dames en elf voor heren. “De dames beschikken nu over een rok, jurk, pantalon, blouse, T-shirt, vest, jasje, gilet, sjaaltje, riem, overjas en een wintersjaal/omslagdoek”, zegt van Wayenburg. “Voor de heren is er een pantalon, jasje, gilet, overhemd, riem, stropdas, pochet, overjas, vest en een sjaal.”

Volop draagcomfort
In oktober vorig jaar hebben zo’n vijfenveertig medewerkers het nieuwe uniform mogen uitproberen. De reacties waren zonder uitzondering positief: ‘Nauwelijks kreukels’, ‘zakelijk en vrouwelijk tegelijk’ en ‘volop draagcomfort’, zo klonk het onder meer. Maar natuurlijk waren er ook verbeterpunten. “Met die feedback zijn we aan de slag gegaan”, vertelt van Wayenburg. “Zo is onder meer het ontwerp van de blouse flink aangepast, het gilet met twee centimeter verlengd, de rits van de jurk op de rug in plaats van aan de zijkant gekomen, is het sjaaltje groter geworden en de capuchon op de overjas van de dames verstevigd. Het resultaat mag er zijn.”

Toonaangevende luchtvaartmaatschappij
Voor Transavia zijn de nieuwe uniformen de volgende stap in de koerswijziging die de luchtvaartmaatschappij eerder dit jaar heeft ingezet. “We willen de best betaalbare en meest toegankelijke luchtvaartmaatschappij van Europa worden. Toonaangevend in hospitality, service en digitale dienstverlening”, aldus Roy Scheerder. “Onze huisstijl is vernieuwd, de website overzichtelijker geworden en we hebben verschillende nieuwe producten en services geïntroduceerd die de positieve beleving van klanten en passagiers vergroot. Naast deze vernieuwingen ligt nu de focus op onze cabine. Per juni hebben we ook aan boord de nieuwe huisstijl doorgevoerd. Bijvoorbeeld in het magazine, de entertainment app en verpakkingsmaterialen . Daarnaast gaat onze crew werken met tablets. Deze volledige digitale werkwijze maakt de processen efficiënter en vergroot onze servicegerichtheid. De nieuwe uniformen passen ook in dit rijtje en vertegenwoordigen perfect de uitstraling van het nieuwe Transavia.”

Over Transavia – Transavia, onderdeel van de AIR FRANCE KLM Groep, verzorgt lijndiensten en chartervluchten naar meer dan 110 bestemmingen, met name in Europa en Noord-Afrika. Transavia heeft bijna 50 jaar ervaring en is de best betaalbare en meest toegankelijke ‘low cost’ luchtvaartmaatschappij van Europa, die veel belang hecht aan gastvrijheid, service en digitale dienstverlening. Transavia biedt voor zowel de vakantie- als de zakelijke reiziger een aantrekkelijke basisprijs met additionele (betaalde) producten en diensten. Transavia vervoert per jaar 10 miljoen passagiers en opereert met een jonge, milieuvriendelijke vloot. Zij vliegt vanuit Nederland vanaf Amsterdam, Rotterdam/Den Haag, Eindhoven en Groningen en vanuit Frankrijk vanaf Parijs, Nantes, Lyon en Straatsburg.

Geplaatst op 2015-05-19 in Nieuws

Deel dit bericht

Back to Top