Rondkijken op de Kleine Fabriek


Wat doet een ontwerper van mannenmode op de Kleine Fabriek?

Als mannenmodeontwerper bezocht ik de Kleine Fabriek, het kleine, overzichtelijke broertje (of zusje) van De Modefabriek dat inmiddels aan zijn 16e editie bezig is en nog steeds groeit. Kleding voor kinderen is voor mij niet nieuw: ooit begon ik in de confectiewereld als ontwerper van kinderkleding maar al na vier jaar maakte ik de overstap naar herenkleding. Des te leuker om me weer eens in de kinderwereld te verdiepen!

De beursvloer was verdeeld in vier gebieden:
• ‘Object+’ – een gebied met lifestyle artikelen als speelgoed, bedjes en beddengoed en interieuraccessoires
• ‘Star’ – voor merken met een eigen en uitgesproken handschrift
• ‘Industry’ – voor, zeg maar, de snelle merken
• ‘Bluepoint’ – voor de jeansmerken

Anders kijken
Prima, zo’n indeling, maar zelf kijk ik er anders naar. Ik zag merken zoals Tommy Hilfiger en Gsus junior die vinden dat kinderen er als een kloon van volwassenen uit moet moeten zien. Ik zag überschattigheid met merken als Olily en Bomba. (Waarom moeten kinderen in hemelsnaam in roze laarsjes lopen?) Stoere basics zoals de lijnen van Ebbe kids en Little label. De vierde groep heb ik Academie genoemd, naar het experimentele karakter van de deelnemers, die voornamelijk in de HTNK onedayshop te vinden waren. Zoals het label Six Hugs & Rock ‘ Roll van Annechien Smolders. Een Belgische grafisch ontwerper die zich laat inspireren door muziek, street art en grafische vormgeving.

www.sixhugsandrocknroll.be
De van oorsprong Griekse ondernemer, Dimitra Zavakou vindt haar inspiratie in vrolijkheid, kunst en op een speelse manier contact maken met mensen. Zij runt een pop-up winkel in Berlijn en reist over de hele wereld met haar pop-up collectie en merken.

www.littlepopup.com
De Nederlandse Susanne de Glee is met haar label op de klassieke manier begonnen; met het maken van knuffels voor haar kinderen. Toen haar tweejarige dochter bleef zeuren om een fototoestel heeft ze er een voor haar gemaakt. Nu inmiddels in productie. Dat spreekt mij bijzonder aan omdat zo de fantasie van een kind geprikkeld wordt.

www.suussies.nl
Aan de andere kant van de hal liep ik tegen een klein maar fijn rekje schoenen aan. Voor Lilian de Vries van De Vries Kinderschoenen begon het met een collectie vintage schoenen uit de jaren ’70 waarmee zij een webwinkel begon.
Door de traffic die de site trok kwam zijn op het idee om tien archetypische kinderschoenen te ontwikkelen die zij een nummer gaf op de hiel. Het kleurgebruik is heel bijzonder en duidelijk geïnspireerd op de vintage schoenen waar het allemaal mee begon. Het resultaat is een verbluffende no-nonsense schoen. I like!

www.devrieskinderschoenen.nl
Als laatste wil ik nog één stand uitlichten waarvan ik denk dat vooral ook interieurstylisten dit leuk vinden: Indomus van Ruud Mudde. Hij koopt oude producten op zoals legerbrancards, lampen, kisten, oud hout, blikken, noem maar op. Hij knapt de spullen op of maakt er unieke recycling interieurstukken van zoals een wandkast van een brancard.

www.indomus.nl
Branche is klaar met mopperen
De organisatie van De Kleine Fabriek vertelt dat de feedback van de exposanten zelden zo eenstemmig klonk: de branche is klaar met mopperen over het economisch tij. “We moeten met z’n allen harder werken en inventiever zijn, oude patronen doorbreken. En, er is inmiddels een hele generatie merken en retailers bijgekomen die niets anders kennen.” Ik heb deze omwenteling ook echt duidelijk kunnen waarnemen.
Video extra communicatiemiddel
Veel merken hebben een mooi filmpje op een tablet of flat screen paraat. Het is een actuele en inspirerende toevoeging aan het pakket communicatiemiddelen.
Duurzaamheid nieuwe norm
Over duurzaamheid wordt veel gesproken – maatschappelijk verantwoord ondernemen is de nieuwe norm aan het worden – en de roep om betrouwbare keurmerken neemt evenredig toe. Bij duurzaamheid hoort ook een minder vergankelijke stijl: klanten zoeken nadrukkelijk kwaliteit en design dat kan worden doorgegeven naar een tweede of derde kind, ook als dat een meisje is in plaats van een jongetje. Voor stagnatie lijkt daarbij niemand bang; kinderen hebben toch nieuwe kleren nodig. (Ha! Dat riep ik jaren geleden ook al!)
• Website De Kleine Fabriek
Al met al een bijzonder inspirerende middag. Ook heel ontspannen omdat ik een bezoeker zonder missie was. Zal ik terugkeren naar de kindermode?

 

Geplaatst op 2014-02-11 in Nieuws

Deel dit bericht

Back to Top