Rondkijken op de Modefabriek


Liep ik vorige week op de Kleine Fabriek totaal onbevangen rond te genieten van alle inspiratie die ik tegenkwam. Nu op de Modefabriek kom ik voor mannenmode, dat is mijn vak, want van vrouwenmode raak ik meestal totaal in paniek. Al dat visuele lawaai! Al die kleuren, het mixen van materialen, dierenprints, ruches en glitter. Ik sla dat altijd gewoon over en loop direct door naar mannenmode. Deed ik daar wel goed aan?

 

Nieuwkomers

Direct bij binnenkomst was de sfeer al positief. Net als op De Kleine Fabriek is men hier klaar met de crisis en klaar met zeuren. Veel ondernemers hebben hun deuren moeten sluiten en hier vind je de doorzetters en de nieuwkomers.

Vrijwel de eerste stand die ik binnenliep was zo’n nieuwkomer. Mouli uit Zweden. Mijn oog viel direct op een knaloranje parka met opvallende details. Ritsaerd Douwes van Brands & Co, de Nederlandse vertegenwoordiger
van dit dynamische merk, liet gelijk de kleurvarianten zien. Mouli maakt kleding die werk, thuis op de bank en (actieve) vrije tijd naadloos in elkaar over laat gaan. Degelijk gemaakt van mooie materialen en steeds met een bijzonder detail. O.a. T-shirts, knits, hoodies, sweatpants en chino’s vormen een goed doordachte collectie.
Ik viel als een baksteen voor de overhemden. Goede snit, prachtige katoen, goed gemaakt en een fluo geel streepje op de mouw. Top!

Daarna kwam ik al snel terecht in de HTNK Stoty Store waar zich een volgende generatie voorstelt aan de hand van een eigen verhaal. Storytelling is het immers helemaal op het moment.
Zoals bijvoorbeeld Mick Keus, hij maakt van oude Levi’s nieuwe broeken. Hij gebruikt alleen hele exemplaren, geeft ze een eigen signatuur, een nieuw label en knoop. Hij selecteert ze op kleur en soms krijgen ze een verfbad. Zijn verhaal is vlot en enthousiast. Zijn product is duurzaam en interessant. Maar toen ik naar zijn website bezocht zag ik alleen zijn fraaie logo maar verder niets. Helemaal niets en er viel ook niets te klikken. Noem het lef, noem het briljant maar ik vind het niet slim. Als startende ondernemer moet je op alle mogelijke manieren je product in de markt zetten en makkelijk bereikbaar zijn.
Zo’n site is een ander verhaal als je Paula Sher, de wereldberoemde én gearriveerde grafisch ontwerper, bent. Kijk maar eens op: www.paulascher.com dan wordt een site opeens chique.

De zusjes Maat uit Hoonhorst vertellen ook een verhaal. Hun label heet by Mölle, naar de molen waarin zij werken. Ze hebben nog net geen eigen schapen maar ze laten het Veluws Heideschaap, een oud en zeldzaam ras, door herders scheren. Daarna wordt de wol gewassen met natuurlijke zeep en traditioneel gesponnen en weven Engelse ambachtslieden prachtige dekens. De idee erachter is om de wol meerwaarde te geven en zo ook waarde te genereren voor die kuddes. Vanuit duurzame –Europese- productie, natuurlijke materialen en vooral mooie producten willen zij inspireren tot een conscious lifestyle. Verder maken ze gebreide plaids van gerecyclede denim, hebben zij een linnenlijn en tafellinnen en heel veel ideeën voor woonaccessoires.

Omdat ik mij, lopend over de beurs, toch schuldig begon te voelen om niets te zeggen over vrouwenmode besloot ik langs te gaan bij Tessa Koops. Flamboyant, expressief en met een big smile straalde zij in haar stand tussen jassen en jurken. In mei 2012 startte zij haar label Tessa Koops Proudly Presents.
Mooie originele kleding van mooie Italiaanse stoffen voor een vrouwelijke vrouw met een beetje lef. Uitgesproken kleuren en bijzondere materialen met een knipoog naar de mode maar vooral ook met een knipoog naar eigenwijsheid. Precies zoals Tessa zelf.

Nee, ik doe er niet goed aan om vrouwenmode over te slaan, er is daar genoeg te vinden dat wèl kan inspireren in plaats van zenuwachtig maken. Als was het maar het optimisme van al die ondernemers die ik gesproken heb. Opgeladen met positiviteit en energie liep ik de beursvloer af de sneeuw weer in. Wat kan een winter en een winterbeurs toch fijn zijn!

 

Geplaatst op 2014-03-05 in Nieuws

Deel dit bericht

Back to Top