Het inkopen van bedrijfskleding vraagt visie


Organisaties onderschatten soms het belang van representatieve werkkleding voor hun personeel. Wanneer inkopers open staan voor creatieve, toegepaste ontwerpen en bereid zijn te investeren in goede materialen kan bedrijfskleding een extra stuk representatie vormen. Dat is de mening van de Amsterdamse ontwerper Bas van Wayenburg van ontwerpbureau Studio Bas van Wayenburg. Hij ontwierp werkkleding voor het personeel van diverse grote organisaties en is daarnaast actief als ontwerper van modieuze herenconfectie.

Visie
“Soms kom je bij bedrijven met voor de deur prachtige bolides. In de entree een flatscreen TV en lederen design fauteuils. Je ontvangt direct een fraai visitekaartje, bedrukt met een laklaagje. Als je dan gaat praten over nieuwe bedrijfskleding dan mag die vaak niets kosten. Vaak wordt bezuinigd op stoffen en dergelijke”. Aan het woord is de heer Bas van Wayenburg, ontwerper van onder andere beroepskleding en winnaar van de Corporate Fashion Award 2006. Voor Staatsbosbeheer ontwierp hij een fraaie collectie werkkleding, waar de dragers met recht trots op zijn. “Heel belangrijk is dat de inkoper een echte visie heeft, echt de huisstijl van zijn bedrijf kent, toepast en ook uitdraagt”.

Huisstijl
“Ontwerpen moeten binnen de kaders van de huisstijl blijven. De vraag is daarbij niet persé welke kleuren in het logo zitten. Heineken heeft bijvoorbeeld kleuren die vreselijk zijn om te dragen, maar wij hebben een promotielijn ontworpen, uitgaande van Heineken groen met daarnaast limoen groen en lichtblauw. Het ging om een tennisevenement en vooral dat lichtblauw gaf een enorm sportgevoel. Grotere bedrijven hebben vaak huisstijlmanagers die vechten voor de kleding. Vaak merk je dan wederzijds vertrouwen. Hoe eerder je als ontwerper bij een product wordt betrokken hoe beter voor het resultaat”.

Pasvorm
Design is volgens Bas van Wayenburg erg belangrijk. “Een mooi voorbeeld is mijn geliefde Apple, waarvan de producten hun succes voor een groot deel danken aan hun design. Vroeger was een PC een doos met techniek erin. Apple bracht daar verandering in. Later volgden succesvolle producten zoals de I-pod en de I-phone”.
Vooral voor werkkleding die dagelijks gedragen wordt, is ook een goede pasvorm van belang. “Mensen denken ten onrechte dat oversized altijd past, maar oversized zit in de weg en brengt de veiligheid in gevaar. Het belemmert bovendien de bewegingen”.

Modebeeld
Op de vraag of het niet lastig is om met corporate identity werkkleding op het actuele modebeeld aan te sluiten antwoordt de ontwerper ontkennend. “Ik kijk heel ver vooruit met kleurprognoses voor de komende jaren en heb een goed gevoel welke kant het op gaat. Soms is het een probleem dat een inkoper niet kiest en vooral naar zijn vrouw of secretaresse luistert. Beter is een visie over bedrijfskleding neer te zetten en deze met verve uit te dragen”. Mede gezien het succes van de bedrijfskleding die Bas van Wayenburg voor diverse grote bedrijven ontwikkelde, een raad om ter harte te nemen.
www.textiellogistiek.nl

 

Geplaatst op 2013-11-11 in Nieuws

Deel dit bericht

Back to Top